Laik žasne

5. června 2006 v 11:54 | jjs |  Dopisy
Může za to vlastně Ivan Odilo Štampach. Chtěl jsem se dozvědět něco bližšího o tomto člověku, zajímalo mne, zda skutečností, že někdo může být katolický kněz a svobodný zednář zároveň, je vina schizofrenie jedince či schizofrenie doby.

Zadal jsem do vyhledávače Google jméno tohoto bizardního človíčka a vyjela mi celá řada odkazů. Mimo jiné i na osobní stránky pana Štampacha, o nich pojednám snad jindy. Mezi odkazy jsem narazil i na článek pana Vlastimila Marka v internetovém magazínu Osud, ve kterém byl Odilo Štampach zmíněn v tomto kontextu:
"Ostatně v témž vydání týchž novin připomíná v jiném článku (Papež -krotitel radikálů) Ivan Odilo Štampach, že již v roce 1919 adresovali Češi tehdejšímu papeži Benediktu XV. žádost o svěcení žen."
Chtěl jsem již odložit tento odkaz jako nezajímavý, když jsem si všiml několika formulací v článku, které mne nesmírně zaujaly. Mohu vám říct, že větší paskvil jsem už dlouho nečetl. Nevzdělanost, pýcha, předsudky, nenávist čpěla z tohoto článku na sto honů. Posuďte sami http://www.osud.cz/cs/clanek.php?id=3581.
Ale co s tím? Každý svého štěstí strůjcem, každý se jednou bude zodpovídat za své myšlenky, slova a skutky před boží tváří, kromě toho nás Pán Ježíš učí, že nemáme házet perly sviním. Neodolal jsem však. Už proto, že tu je Uchem jehly. Zaslal jsem tedy panu Vlastimilu Markovi e-mail tohoto znění:
Vážený pane Marku,
shodou okolností jsem měl možnost přečíst si Váš článek Laik žasne v internetovém magazínu Osud. A musím říci, že jsem opravdu žasnul. Žasnul jsem nad tím, s jakou pyšnou samozřejmostí bez uvedení jediného argumentu s dovoláváním se jen všeobecně rozšířených předsudků smetáte pod stůl názory pana Lukáše Bujny. Jeho článek jsem četl již dávno, nicméně to, co jste citoval a nad čím jste Vy tak žasnul, považuji za pravdivé a všeobecně známé alespoň mezi vzdělanými lidmi. Informace, které Vám mohu poskytnout, jsem na Internetu nalezl během tří minut.
1. Napsal jste: "Tvrdit o orientálních naukách, že jsou dualistické, že tvrdily a tvrdí, že svět je zlý, a že tělo je vězením duše (v tom smyslu, jak je to zde použito), je asi takové, jako říkat, že Bin Ládin bojuje za mír mezi národy, že pornočasopis Leo vychovává ke zdravé sexualitě a Stanislav Gross je naprosto nevinný politický šampión, který jen byl cíleně pošpiněn novinářským póvlem. Laik žasne, a bohužel se v redakci LN nenašel alespoň trochu odborník, který by se velmi podivil a takový blábol vůbec nepustil ke zveřejnění."
Myslím si, že odborník, který by nepustil článek do tisku, protože by si myslel, že žádné orientální nauky nebyly a nejsou dualistické, by velmi rychle přišel o práci. Slyšel jste někdy jména Zarathustra či Mání? Nebyli to orientálci? Mání byl ovlivněn samotnou gnozí, vliv Zarathustry na gnozi je všeobecně akceptovaný. Pokud jsou Vám tato jména neznámá, přináším několik informací :
Zarathustra. "Prorok a reformátor staroíránského náboženství, kterého Řekové nazývali Zoroastrés, žil mezi mezi 8. - 6. stol. př. Kr. [...] Zformoval starý íránský polyteismus v dualistické náboženství soustředěné na Ahura Mazdu. [...] . Základním principem zarathuštrismu je protiklad dobra a zla, světla a tmy. Jako symboly tohoto boje stojí proti sobě Ahura Mazda, jehož pozdější jméno je Ormuzd, a Angró Mainju, který se později nazývá Ahriman. Oba vedli boj o světovládu, který trval čtyři věky, každý asi po třech tisících letech, a skončil vítězstvím Ahury Mazdy."
Manicheismus. Manicheismus pochází od Máního (*216 - +276), který se cítil povolán k formulování vlastní gnostické náboženské nauky dvěma viděními kolem r. 229, resp. 240 . [...] Podle manichejské nauky tvoří světlo a temnota dvě od sebe oddělené říše, z nichž říše světla leží nad říší tmy; obě existují bez původu a od sebe oddělené před začátkem světa a lidí, kteří vznikají z boje obou říší.
Zdroj si můžete ověřit zde.
2. Každému, kdo se chce něco dozvědět o postojích křesťanů k sexualitě, je k dispozici Katechismus katolické církve v tištěné i online podobě. Přečtěte si, prosím, co o sexualitě katolická církev soudí, dříve než budete o člověku, který její názory reprodukuje, tvrdit, že asi žil na Marsu. Přináším jen malou ukázku:
"Sexualita je zdrojem radosti a potěšení: "Sám Stvořitel … stanovil, aby při naprostém tělesném sebedarování manželé zakoušeli rozkoš a uspokojení jak tělesné, tak duchovní. A proto se manželé nedopouštějí ničeho zlého, když o takovou rozkoš usilují a když se jí oddávají. Přijímají to, co pro ně Stvořitel chtěl. Nicméně manželé mají umět zůstávat v mezích správné umírněnosti."
Tvrdit, že za nemožností svěcení žen v katolické církvi se "samozřejmě skrývá obava kněží, mužů, před ženským tělem a sexualitou", je stejně absurdní jako tvrdit, že za neschopností mužů rodit děti se skrývá jejich obava z porodních bolestí.
3. Napsal jste:"Přiznávám, že osobně jsem vůči oněm pisálkům s bujnou fantazií (a vyčuránkům) naprosto bezbranný. Jejich pragmatická schopnost nedodržovat fair play (či jakákoliv pravidla, v důsledku čehož vypadá i naše politická reprezentace a scéna tak, jak vypadá) mne vždy spolehlivě uzemní k neschopnosti okamžitě zareagovat."
Jestli někdo pragmaticky (za jakým účelem, že by z nepřátelství vůči křesťanství a katolické církvi?) nedodržel fair play, byl jste to Vy ve Vašem článku Laik žasne a jestli někdo prokázal znalosti a nebál se je prezentovat, i když věděl, jaké jsou přesudky (orietální náboženství jsou harmonická, křesťané mají problémy se sexualitou), byl to Lukáš Bujna.
Ani já jsem nebyl schopen okamžitě reagovat, omlouvám se tedy za opožděnou kritiku.
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama