O konzervativním Janu Pavlu II. a falešných náboženstvích

5. června 2006 v 12:18 | jjs |  Články
Když jsem si v příloze Lidových novin Pátek ze dne 16.12. 2005 přečetl mezi přehledem významných událostí roku 2005 článeček o nastoupení papeže Benedikta XVI. po zesnulém Janu Pavlu II., uvědomil jsem si, jak strašně těžké je zavděčit se světu. I na papeži, který rozbil komunistický blok, za což je na jiném místě téhož čísla chválen, papeži mediální superhvězdě, který bavil milióny lidí, i když umíral, někteří rýpalové dokážou najít mouchy:
"Novým papežem se letos stal někdejší německý kardinál Josef Ratzinger, který po svém zvolení přijal jméno Benedikt XVI. V čele katolické církve tak po konzervativním Janu Pavlovi II., který byl kritizován např. za protipotratovou politiku, stanul podobně orientovaný duchovní."
Konzervativec jeden zpátečnický! Bojovat v dnešní době proti potratům!
Ale já bych byl k Janu Pavlovi II. přece shovívavější. Pro ty, které zajímá, jaké pohnutky ho vedly k tak hrozně konzervativnímu a nemodernímu postoji, bych rád upozornil na to, že podle katolické antropologie (a v tomto ohledu žádná rozumná alternativa neexistuje) je člověk člověkem od početí a potrat je tedy vražda, a to vražda dítěte. Takže konzervativec Jan Pavel II. bojoval vlastně za práva člověka deklamovaná v listině základních práv a svobod: "Každý má právo na život. Lidský život je hoden ochrany již před narozením". A to se snad dnes nosí, ne? To přece není až tak zpátečnické. I když o něco modernější asi bude bojovat za práva zvířat. Nebo že by ani to již nebylo in? Možná že se začínají organizovat spolky hájící práva pokojových rostlin proti bezohledným pěstitelům. A to Janu Pavlovi asi uniklo, a proto mu nadávají do konzervativců. Ale možná že ne tak docela.
Úpadek zdravého rozumu a mravů se mimo jiné projevuje tím, že klesá hodnota tvorů, kterým jsou ochotni se lidé klanět. Peripatetik Porfyrios rozděluje hmotné tvory na rody a druhy takto:
Tělesná substance (tvor)
  • neoduševnělá
  • oduševnělá
    • rostlina
    • živočich
      • nerozumný
      • rozumný
        • člověk
Tvor, který spadá pod dále rozčleněný rod uvedený v třídění na druhém místě, má větší hodnotu v řádu stvoření než ten, který spadá pod dále nečleněný rod uvedený na místě prvním. Nejvyšším tělesným tvorem je člověk. Současní lidé se klaní sami sobě, zvířatům, rostlinám i věcem, čímž se implicitně hlásí k různým falešným pohanským náboženstvím, jejichž hodnota je přímo úměrná hodnotě tvora, kterého kladou na místo Pána Boha. Pro panteizmus je Bohem celé stvoření. Totemisté uctívají mytického zakladatele svého rodu, kterým může být člověk, zvíře, rostlina či neživá věc. Myšlenky všech těchto náboženství jsou implicitně obsaženy v ateizmu, který se za náboženství nepovažuje, přestože splňuje všechna kritéria pro to, aby byl nazván náboženským systémem. Falešnost těchto náboženství spočívá v tom, že zaměňují prostředek za cíl, klaní se stvořenému místo stvořiteli.
Vidíte, existuje člověk (jsem to já), který jisté náboženské systémy považuje za falešné a škodlivé a jeden systém za pravý a prospěšný. K mému přesvědčení mě vedou tyto důvody:
  1. všechna náboženství nemůžou být pravá, protože v různých náboženských systémech se vyskytují navzájem se popírající tvrzení, což zákon bezrozpornosti vylučuje
  2. všechna náboženství nemůžou být falešná, protože pak by bylo pravé náboženství ateistů, což zákon bezrozpornosti vylučuje: všechna náboženství by byla falešná a zároveň nebyla, protože pravé by bylo to, které věří, že všechna jsou falešná
  3. pravé může být jen jedno náboženství; argument, který jsem zaslechl, že každé náboženství o sobě tvrdí, že je tím pravým, z čehož vyplývá, že všechna náboženství jsou buď pravá, nebo falešná, se jeví ve světle dvou předchozích bodů jako nesmyslný
A takto Jan Pavel II. zřejmě neuvažoval, když svolal do města Assisi představitele různých náboženství, aby se modlili k Bohu za mír, aniž by mu vadilo, že mnozí z nich vůbec v Boha nevěří. Zřejmě žádné z těchto náboženství nepovažoval za falešné, jinak by přece nedopustil, aby byl Bůh pochybnými kulty urážen. Mně tedy nadávejte do konzervativců a ne papeži Janu Pavlovi II., tak tolerantnímu muži.
Na závěr bych rád něco poradil nástupci papeže Jana Pavla Benediktu. Bude-li chtít získat popularitu, lásku tohoto světa, měl by být méně konzervativní, protože uctívat Boha již není v módě, humanizmus začíná také ztrácet svůj původní lesk, zvířata jsou oblíbená, ale tuto oblast již obsadili někteří protestanti, kteří pořádají bohoslužby pro psy a k nimž se hlásí jistý politik přesvědčený o tom, že lidé a ryby se dokážou domluvit. Takže zbývají rostliny. Což takhle mši svatou za spásu všech lučních květin?
To byla samozřejmě legrace. Papež Benedikt XVI jistě ví, že ten komu tleská svět již má svou odměnu a že je třeba usilovat o poklad v nebi. Kéž to máme my všichni na paměti a nenecháme se svést!
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama