Církevní hierarchie a protestanté

21. července 2006 v 8:53 | P. František Žák T.J. |  Glosy
Luther a Kalvín odstranili církevní hierarchii. Luther napsal, že v křesťanském lidu není žádné sekty, žádného rozdílu osob, žádného klerika, žádného laika, žádného posvěceného, žádného oholeného, žádného mnicha. Kalvín prohlásil, že všichni křesťané jsou kněžími, a že představenstvo v církvi nemá půdu od Krista, nýbrž vzniklo volbou lidu anebo ustanovením světských knížat. Již před nimi ve století XIV. hájili někteří bohoslovci bavorští, vybídnuti byvše králem, majícím spor s papežem Janem XXII, že pravomoc církevních představených není od Krista, nýbrž od. císaře; že hierarchické zřízení církve vůbec není od Krista, nýbrž dílem lidským, jež může býti změněno nebo odstraněno. Jich nauka byla odsouzena.

Moderní rozumářský protestantismus, hlavně německý, prohlašuje je hierarchickou ústavu církve za dílo náhody a poměrů, tedy za dílo lidské. Kristus nechtěl založiti církve a neposlal apoštoly kázat evangelium, nýbrž probudil v apoštolích náboženské nadšení, které šířilo se dál. Kde povstal větši počet nadšenců, zvolen byl biskup, jehož úkolem bylo pouze, aby bděl nad příspěvky, jež věřící sebrali, na podporu chudých; časem dány mu i jiné obecní úkoly. Úcty požívali v obci staří a pak zvláště proroci, slynoucí nějakým mimořádným darem. Počet věřících rostl, i zřízen sbor starších, k němuž náleželi též ti, kteří měli nějaký úřad v obci, jako biskupové. Žádný z nich neměl nějakou úřední moc, nýbrž nanejvýš mravní vliv. Ze starších jeden spravoval záležitosti hospodářské, i nabyl proto zvláštního vlivu; tak stal se rozdíl mezi biskupy a jáhny. Počet věřících rostl dále, proroků a jiných omilostněných lidí bylo méně, i stalo se, že biskupům bylo také kázati. Hospodářský správce církevní obce stal se také zvoleným kazatelem. Časem strhl na sebe značnou moc, tak že stal se skutečnou vrchností (auktoritou) v obci. Tím způsobem prý někdy v III. století hierarchické zřízení bylo dokončeno. Nic není v něm od Krista, všecko je přirozené, ba hodně světské. A jak tato domněnka je prokázána? Nijak. Všecko je fantasie. Tážeš se udiven, jak je možno takové výmysly pronášeti, ano za vědecké výsledky prohlašovati, když Písmo a spisy sv. otců svědčí o opaku ? Pesch píše ve své věrouce, že se to dělá takto: Rozdělíš spisy prvních století na dvě třídy, na takové, jež mluví o hierarchickém zřízení církve, a takové, jež o něm nemluví; tyto prohlásíš za starší! Ihned hierarchie stane se dílem pozdějším. Však nazývá-li všechen svět některé spisy se zmínkami o hierarchii za starší? Aj, tu prostě prohlásíš takové zmínky za nepůvodní vsuvky, jako na př. výrok: "Jdouce do celého světa, učte . .." (Mat. 16, 18; 28, 18). Ptá-li se tě někdo o důvod pro takové jednání, odvoláš se na svůj "dějepisný smysl", a kdo takového důvodu nechápe, toho prohlásíš za člověka, jenž dějepisného smyslu je prost (roz. za hlupáka). Přidáš všelijaké větrné výklady, třeba s věci nesouvisely, a tak jsi dokázal bez důvodu, co sis jako soustavu napřed v mysli upletl. Prohlašovati podle libovůle za pravé, co se nám hodí, a za nepravé, co se nám nehodí je ovšem snadné. Ale že nepřátelské vědě, ač smí-li vědou nazvána býti, k takovým uskokům a násilnostem jest se utíkati, aby zakryla pravdu, právě dokazuje, jak katolická nauka je pevná, odůvodněná, jasná. Koho odpůrci získají? Jen lidi, kteří se dají oklamati, duše povrchní, k svobodářství nakloněné, proti katolické církvi zaujaté, jimž každý prostředek je vhod, když ukájí jejich nenávist. Jakmile byl dán popud k básnění v této věci, vznikala ihned jiná osobní mínění o původním zřízení církve. Skladatelé jich jednají takto: Vezmou za základ některý výrok sv. Písma nebo apoštolských otců, jemuž podloží smysl, jak se jim uzdá, a budují na něm svou soustavu. Tak shledali jedni, že v Korintě křesťané byli demokraté, volíce představené a sesazujíce je dle libosti, v Asii aristokraté, jelikož tu knězi vzkládáním rukou byli trvale povoláni k řízení církve, v Jerusalemě monarchisté, kterážto ústava nejlépe se osvědčovala a proto poznenáhlu všude byla zaváděna.
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Komentáře

1 corndog corndog | Web | 9. září 2016 v 0:29 | Reagovat

pujcka penez dovoz do domu :-)

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama